Inspirerende coaching naar persoonlijk succes


Met de fiets het ruigste terrein overwinnen, ook wel eens ‘Moltenbajken’ genoemd in de Vlaamse volksmond, het is een sport die vele sportievelingen in ons cyclocrosslandje aanspreekt. Ik bespreek 4 tips voor een betere techniek.


  1. Zadelhoogte is van fenomenaal belang

Wanneer fietsen niet zozeer om behendigheid en snelheid, maar voornamelijk om een stevige trad en uithouding gaat – denk langere afstanden en pittige klimwerk – is het een aanrader om je zadel op de juiste – lees hogere – hoogte te brengen. Je wilt je beenspieren ten volle kunnen benutten en dat gaat nu eenmaal niet als je op een kinderfietsje zit. Wie zijn of haar mountainbikeritten al eens graag met een stevig downhillstuk laat afwisselen, doet er echter goed aan een quick release op de zadelstang te installeren: geen sleuteltje nodig, maar gewoon klik pats boem, zadel helemaal naar beneden en je bent klaar om de zotste jumps en drops aan te vangen. Want ja hoor, bij het bliksemsnel afdalen van technische passages, wil je net dat dat zadel zo onzichtbaar en onvoelbaar mogelijk is!

2. Remmen doe je voor de bocht, niet erin

Logisch toch? Wie remt er nu in een bocht? Wel, ik dacht toch ietwat ervaring te hebben in het Belgische mountainbikenetwerk en had al snel door dat het in het downhillen minder om beenspieren, maar des te meer om behendigheid gaat.

3. Vorm één lijn met je fiets, zeker in de bochten

Wanneer het terrein geen oefening is op evenwicht, ‘lijnen lezen’ en remmen, trappen, schakelen, nog eens remmen, harder trappen, panikeren, schakelen, mentale notie maken dat je volgende keer vroeger terugschakelt, maar een heerlijke singletrack met uitgegraven bochtjes zoals wij Belgjes ze voornamelijk uit de online filmpjes kennen, is het aangeraden om qua houding één te worden met je fiets. Dwing je fiets de bocht niet in terwijl jij probeert een verticale lijn ten opzichte van de grond te blijven vormen. Vangt jouw fiets de bocht aan in een hoek van 45° of soms zelfs minder? Ja hoor, dan doe jij proper mee. Een angstaanjagend gevoel, zeker bij hogere snelheid. Eens je het echter onder de knie hebt, ervaar je de heerlijke flow van je afdaling eens te meer.

3. Schakelen, schakelen en nog eens schakelen

Mountainbiken is voor een heel groot deel je versnellingen leren kennen. Een drastische aanpassing van plat naar omhoog? Schakel dan terug naar een lichtere versnelling met je voorste tandwielen, je linkerhand. Dit zorgt voor een sneller en groter krachtverschil. Maar werkt niet wanneer je al kracht zet op de pedalen. Ben je al aan je klim begonnen voor je aan terugschakelen dacht? Gooi dan gauw enkele klikjes terug met je rechterhand zodat het terugschakelen op de achterste tandwielen deze fout opvangt. Ook hier geldt: oefening baart kunst! Tip: heb je vooraan drie tandwielen, ga dan als standaard voor de middelste zodat de achterste tandwielen alle vrijheid hebben om te spelen en eventuele fouten op te vangen. Zo vermijd je bij een onverwachte klim vooraan op je zwaarste tandwiel te staan, achteraan op het lichtste te proberen gaan en zo je ketting kruiselings alle tanden te laten afslijten.

Dit artikel is een samenvatting van:
https://farout.be/2019/10/02/mountainbike-techniek-tips-downhill-canada/