Inspirerende Sportscoaching naar Persoonlijk Succes

Hoewel ik 15 jaar lang vooral aan mountainbiken heb gedaan, heeft lopen mij op 1 of andere manier altijd beter gelegen.
Het laatste 1,5 jaar heb ik mij terug op het lopen gesmeten omdat dit in verhouding van trainingstijd & -resultaat het meeste opbrengt.

Toen ik in februari/maart 2017 terug meer ging lopen na een lange periode van sportieve inactiviteit, een acht kilo zwaarder dan vandaag, bloedend tandvlees, pakken slaaptekort, een lichaam vol stress & pijnlijke rechterheup door mijn aangeboren heupdysplacie had ik echt moeite om 5 km aan een vlot tempo te lopen.

De grote oorzaken hiervan lagen aan het feit dat ik in een periode zat van de uitbouw van personal coachingbusiness in Aarschot, de geboorte van onze 2de dochter, geen sportieve doelen , denken dat je op je 36ste het beste gehad hebt, zorgde voor een lichaam met verschillende pijntjes.

Op een bepaald moment verscheen er een foto waar er klein buikje te zien was bij mij. Toen was het voor mij genoeg, want het was geleden van in mijn puberteit waar ik leefde op vetrijke voeding, bier & zelfs sigaretten dat mijn algemene conditie zo laag stond

Dus stelselmatig, weliswaar zonder vooropgesteld plan & terend op mijn ervaring bouwde ik stilaan mijn conditie op. Ik werkte ook aan mijn functionele spierkracht, ging regelmatig langs de kinesist voor oefeningen samen met enkele pijnlijke maar deugddoende dry needling sessies. Ik pastte mijn eten stelselmatig terug aan, naar mijn oude gezonde patroon.

Zo maakte ik stilaan stappen om mijn lichaam terug wat op het niveau te brengen van enkele jaren ervoor. Het ging niet altijd even makkelijk om er regelmaat in te houden, maar doelen die ik zocht buiten mezelf zorgde ervoor dat ik bleef volhouden. Een gezonde papa zijn voor de kids, een energieke echtgenoot, vol goesting kunnen ondernemen,  een voorbeeld zijn voor mijn klanten, een vaste looppartner van ongeveer gelijk niveau, …

Als het dan een periode (letterlijk & figuurlijk) minder liep, praatte ik mezelf aan dat de volgende training gewoon een nieuwe start was. Dan begon ik aan de training met een open mindset waarbij het proces van deze training  belangrijker is dan het resultaat op mijn Tom Tom runners account.

Wat ik daar concreet mee wil zeggen is op een moment na een mindere periode is het effectief in gang zetten van je training (en houden) veel belangrijker dan jezelf het schuldgevoel aan te praten dat het beter kan. Alles kan altijd beter, dus wees blij dat je de training kan doen. Dat is al een luxe op zich. Hoewel dat bewegen levensnoodzakelijk is om gezond te blijven, is jezelf druk opleggen om betere tijden te lopen een luxeprobleem…

Zo gingen de maanden voorbij & had ik buiten uitzondering van een 23km loop in het najaar 2017. nooit meer dan 15km gelopen tot mijn vakantie in Spanje dit jaar. Waarvan de meeste loopjes tussen 5 & 10 km zaten. Dit afhankelijk van tijd, goesting & vermoeidheid.

Toen we begin juni op vakantie vertrokken naar Spanje zette ik me als doel om 1 keer 30km te lopen & toen groeide  het idee om de 42,2 te lopen. Het is toch zo’n mythische afstand & stond nog op mijn sportieve bucketlist klaar om afgevinkt te worden. Waarom nog langer wachten op een loopevent, we gaan ervoor! Zo werd er een route uitgestippeld & hup het doel was gezet!

In  het verleden heb ik al langere fysieke inspanningen gedaan maar dan vooral met de mountainbike. Deze gedachte hielp mij in de dagen ervoor om mij mentaal sterker te maken. Ik praatte mezelf zoveel mogelijk positieve gedachten aan. Zeker op de momenten dat de twijfel de bovenhand nam de dagen ervoor. Hoewel ik enkel iets te bewijzen had aan mezelf & deze inspanning uiteindelijk niets wereldschokkend was, werd deze inspanning iets heel belangrijk voor mij.

Er was nog 1 probleem dat moest opgelost worden. Hoe kreeg ik in al mijn drank mee? Het was een zelf uitgestippelde route dus verre van een grandioos georganiseerde wedstrijd. Daar stond mijn compagnon de route (weliswaar op de fiets) Bjorn. Oud klasgenoot & ook op vakantie in de buurt. Handig om iemand te hebben die je drinken draagt.

Maar het allerbelangrijkste is dat je weet dat je iemand bij je hebt die door er gewoon te zijn je door de moeilijke momenten helpt, de kans dat je gaat wandelen is dan plots veel kleiner.

De uitgestippelde route was wel iets heuvelachtiger dan gepland, wat het op zich uitdagender & mooier maakte. Via Google Maps had ik wel de kilometers uitgestippeld maar hoogtemeters stonden er niet bij … oeps 😉

De inspanning op zich was een uitdaging. Hoe dichter bij het einde hoe groter de lijdensweg, de rechterheup &  enkel begonnen tegen te pruttelen vanaf kilometerpunt 32 maar na 3u37 kwamen we aan.

Nu bij het schrijven van deze blog een dikke week later heb ik terug een beter gevoel te pakken tijdens het lopen, gisteren kon ik weer met een iets of wat beter gevoel kort lopen. Na zo’n inspanning heeft je lichaam wel wat tijd nodig om zich terug op zijn normale doen te brengen. Niet alleen op spierniveau, maar ook op hormonaal gebied is er wel wat herstel nodig.

Het zal nog een paar weken duren voor het betere gevoel terug is maar het is de moeite waard geweest heel dit (toch wel onverwachte) avontuur.

 

5 belangrijke zaken dat ik geleerd heb.

  1. Weet dat je proces naar je vooropgestelde resultaat steeds met de nodige moeilijkheden zal gepaard gaan. Als je die problemen als tussendoelen ziet dan wordt het effectief behalen van het groter doel nog mooier.
  2. Zoek mensen waarmee jij je avonturen kan delen. Het maakt het voor jou makkelijker op moeilijkere momenten & samen maak je iets moois mee.
  3. Geef jezelf na het bereiken van je groter doel ook de tijd om erna te recuperen want het heeft wel wat van je gevraagd. Doe je dat niet? Dan duurt het veel langer om je volgende doelen tot een goed einde te brengen. Het is een natuurwet!
  4. Maak jezelf al een lange periode op voorhand wijs dat het gaat lukken. Er klaar voor zijn ben je nooit totdat je het effectief behaald hebt. Start NU!
  5. De pijn die je ervaart heeft altijd een nut. Je ziet het dikwijls niet onmiddellijk maar achteraf komt het inzicht  wel.