Inspirerende Sportscoaching naar Persoonlijk Succes

Je vermogen om je te kunnen concentreren zal doorheen de jaren afnemen. Echter blijkt uit een studie gevoerd door Amerikaanse psychologen dat men dit op peil kan houden aan de hand van intensieve meditatie. Ze bestudeerden hiervoor een groep oudere meditatie beoefenaars.

 

Studie

De studie bestond uit 29 proefpersonen die gedurende 3 maanden intensieve meditatieve training kregen. De onderzoekers bepaalden het concentratievermogen met een test waarbij de proefpersonen naar een scherm moesten kijken waarop lange en korte lijntjes verschenen. Als de lange lijntjes verschenen moesten de proefpersonen op een knop drukken, als de korte lijntjes verschenen niet.

De proefpersonen werden 7 jaar na de studie opnieuw opgezocht en het bleek zo te zijn dat het grootste deel zelf verder was gegaan met mediteren.

 

Resultaten

De onderzoekers bepaalden hoe vaak de proefpersonen zich in deze 7 jaar nog had beziggehouden met mediteren waarop ze de proefpersonen in 3 groepen opdeelden: Weinig, Gemiddeld, Veel gemediteerd. Met als ‘veel gemediteerd’ betekende dit ongeveer 1uur per dag.

Verder werden er ook 2 groepen gevormd op basis van leeftijd. Waardoor men op onderstaande grafiek uitkwam.

Op de grafiek valt te zien dat zowel bij personen met een leeftijd van ongeveer 45 als van ongeveer 65 het concentratievermogen constant bleef bij de personen die 1uur/dag bleven mediteren. De proefpersonen met een leeftijd rond de 65 die nog weinig bleven mediteren daalde enorm.

Wil je leren om je concentratievermogen te verhogen dan kunnen we je hierin helpen.

Wil je hierin gecoacht worden door 1 van onze coaches? Laat me een seintje!

Dit artikel is gebaseerd op een artikel van ergogenics.net