Inspirerende Sportscoaching naar Persoonlijk Succes

Vertrouwen is het geloof dat je waardig en in staat bent om iets te doen. Het heeft ook te maken met het kunnen respecteren en waarderen van jezelf. Wanneer je jezelf waardeert, zal je merken dat het vertrouwen snel volgt

Hier zijn 9 tips die je helpen om de zelfverzekerde persoon te worden die je wilt zijn.

  1. To-Don’t in plaats van To Do.
    Verrassend genoeg is gebleken dat een “To Do”-lijstje je productiviteit belemmert. In plaats van een vriendelijke herinnering is gebleken dat dit een bron van druk is. Maar een of twee taken kunnen afvinken op het einde van de dag voelt aan als falen. Dit zorgt er vaak voor dat je opgeeft of probeert om alles snel gedaan te krijgen. Mensen maken de verkeerde soort lijstjes, ze zijn vaak te lang. Schrijf beter twee zaken op die je zeker gedaan wilt hebben voor je gaat slapen, focus enkel op deze twee zaken. Schrijf geen te grote projecten op, een grote en een kleine taak is voldoende. Wanneer je dit volhoud merk je na een maand dat je projecten soepel lopen.
  2. Niet onderzoeken.
    We kennen allemaal de dagen waarop we voelen dat de wereld tegen ons is en we minder zelfvertrouwen hebben. Dit komt omdat we onszelf ’s morgens in de spiegel onderzocht hebben en we ervan overtuigd zijn dat we er slecht uitzien en ons ook zo voelen. Probeer dit gevoel op te heffen door jezelf in de ochtend zoveel te verwennen als de tijd toelaat door bv een lange douche en een uitgebreid ontbijt. Denk: “ik voel me geweldig, ik ben uitgerust en ik ben er klaar voor!” Je zal je beter en energieker voelen.
  3. Herbouw je zelfbeeld.
    Probeer jezelf anders te bekijken, lijst al de dingen die je niet leuk vindt aan jezelf op en verander ze. Probeer ze niet onmiddellijk te veranderen maar doe het met het nodige geduld. Ben je bijvoorbeeld te agressief, gebruik deze agressie tijdens een sportsessie en haal er energie uit. Wanneer er delen van jezelf zijn waar je niet van houdt, is het moeilijk maar zeker niet onmogelijk om het te verbeteren. Leren houden van jezelf is de sleutel.
  4. Leren.
    Niets zal je positiever over jezelf maken dan iets nieuws leren. Nu is dit eenvoudiger dan ooit. Er is verschillende gratis online content die je kan volgen om nieuwe vaardigheden te leren (zoals deze bijvoorbeeld 😉 )!
  5. Doe alsof je het haalt.
    Vertrouwen bouwt vertrouwen op, doe je alsof je zelfverzekerd bent op de momenten dat je er geen vertrouwen in hebt. Als je blijft doen alsof je positief bent, zal je merken dat je snel genoeg positief bent.
  6. Geeft het je vreugde?
    Kijk naar je leven, je vrienden, zaken die je verzamelt. Geven ze je vreugde? Wanneer je je boos of uitgeput voelt nadat je met iemand gesproken hebt, laat deze personen dan uit je leven, niemand heeft het recht om je zo te laten voelen. Hetzelfde met spullen rond je, herinneren ze je aan goede dingen? Zo niet, kan een beetje opfrissing helpen.
  7. What the hell.
    Je hebt de gelegenheid verprutst? Denk er eens over, doet het er echt toe? Denk ‘What the hell’ en laat het achter je. Ben je bang om ergens heen te gaan omdat je voelt dat je er niet genoeg vertrouwen hebt. Denk opnieuw ‘What the hell’ en doe het gewoon.
  8. Stop het.
    Als er onzekerheden de kop opsteken, stop ze. Denk of zeg ‘STOP HET!’ Luid en probeer je opnieuw scherp te stellen op iets stom. Train je hersenen in het bedenken van de tekst van een raar kinderliedje wanneer je over jezelf slecht gaat denken, zo zal je al snel afgeleid zijn.
  9. Vind ‘de leeuw binnenin’.
    Als al het andere faalt, wanneer je weinig zelfvertrouwen hebt, ga dan voor de spiegel staan en begin jezelf als een leeuw te zien. Sterk, krachtig en koning van de jungle. Stel je voor dat je sterker en zelfverzekerder wordt. De energie die hierdoor vrijkomt, zal je energiek en sterk laten voelen.

 

Dit artikel is gebaseerd op een artikel van Cohen D. op goalcast.com.

Wil je graag graag een coach die je helpt naar meer vertrouwen? Contacteer mij